fredag 13. desember 2013

Tøysekropp

Som dere kanskje husker, hadde jeg nylig en falsk alarm; kroppen gav symptomer på tilbakefall, men CT-bilder viste ikke noe bekymringsverdig. Som dere kanskje også husker, er jeg med i en gruppe på facebook for oss med tilbakefall av Hodgkins. Den gruppa gir en tilgang til all informasjon man måtte ønske, men den gir en også tilgang til mye elendighet. Det er stort sett de som sliter med å bli kurert som henger der, og dermed opplever man stadig at noen får nye tilbakefall, forferdelige bivirkninger og/eller at noen dør. Man bør altså ikke henge der inne i perioder med tynnslitte nerver. Jeg følte behov for å forsøke å bryte denne spiralen av elende ved å fortelle om min falske alarm. Jeg tenkte det kunne vært ålrait for andre å få høre at kroppen kan spille en et puss, og at lymfekreftsymptomer ikke alltid trenger å være lymfekreft. Etter å ha postet et lite innlegg på veggen der inne, var det flere som gratulerte meg og ble glade på mine vegne. Men så var det en person som påpekte at jeg ikke hadde tatt en PET - underforstått at så lenge jeg hadde tatt en CT og ikke en PET (som gir mye mer detaljerte bilder), kunne jeg jo ikke være helt sikker på at jeg ikke hadde kreft. Jeg ble litt irritert, men bestemte meg for å bare glemme kommentaren og fortsette å glede meg over de gode nyhetene.

De første åtte månedene etter transplantasjonen var jeg livredd for nytt tilbakefall. Nå som CT-bildene var rene, turte jeg endelig så vidt å håpe på en fremtid. Jeg husker jeg gikk flere dager og bare smilte. Kanskje jeg faktisk var blitt kurert?! Men så kom nattesvetten tilbake igjen. Og igjen. Og igjen svettet jeg nesten hver natt. Tanken på å kanskje kunne bli frisk gled over i tanker om jeg kanskje kunne være syk igjen. Hadde personen på facebook hatt rett? Var det slik at CT-bildene ikke var detaljerte nok til å kunne oppdage kreften min på et tidlig stadium? Jeg orket ikke å ta tak i det. Dagene og ukene gikk, mens svetten fosset. Så en dag ringte lymfomlegen min:
- Du, har den nattesvetten gått over?
- Nei.
- Hmm. Det er ikke normalt at kroppen holder på sånn; vi tar en PET med tanke på å lete etter infeksjoner.
- Ok, sa jeg.
I det vi la på tenkte jeg at nå skulle vi på jakt - etter kreft.

To uker og en PET senere, snakket jeg med legen igjen. Han sa at bildene gav veldig merkelige resultater. Jeg hadde flere steder med aktivitet, men stort sett på steder det er nokså usannsynlig å ha Hodgkins, som i mandlene og på utsiden av venstre overarm. Hadde jeg hatt vondt i halsen i det siste? Når jeg tenkte meg om, så hadde jeg jo det. Altså hadde jeg kanskje hatt halsbetennelse på det tidspunktet PET'en ble tatt. Og hadde jeg vondt i armen? Nei, eller jo, den var jo fremdeles litt hoven etter å ha tatt barnevaksinene på nytt.
- Har du tatt vaksiner? utbrøt han.
- Ja, svarte jeg, både barnevaksiner i flere omganger og influensavaksine.
- Vet du, det har jeg blitt lurt av før. Disse vaksinene kan gi positive PET-resultater, uten at det er kreft inne i bilder. For du har noen aktive lymfeknuter óg, på samme side som vaksinen ble tatt, men de ser normale og ikke kreftaktige ut. Nei, både dette og nattesvetten skyldes nok vaksinene. Jeg bestiller en ultralyd av armhulen, for sikkerhets skyld, men dette tror jeg ikke du skal bekymre deg over.

Lymfomlegens teori ble to dager senere bekreftet av en hematolog på Riksen som sa:
- Dette er 99 % sikkert bare vaksinene. Du vet at i dette gamet kan man aldri være helt sikker, men dette hadde jeg tatt med knusende ro. Det håper jeg du også gjør.

Og jeg gjør egentlig det! Selv om jeg ikke kan være helt sikker. For jeg er så lei og sliten av å gå rundt og være redd, at jeg orker rett og slett ikke å gjøre noe annet enn å slappe av. Så mens jeg venter på å ta en ultralyd, som kanskje vil lede til en biopsi, som igjen kanskje vil vise kreft (men mest sannsynlig ikke), planlegger jeg å ha en fin førjulstid. Det håper jeg dere også har!


6 kommentarer:

Lena sa...

Hei! En stund siden jeg har gitt lyd fra meg nå. Kort fortalt, pet viste at mannen min ikke er frisk. Jeg sender deg en mail en dag. Hva heter den facebook gruppa? Hår prøvd å finne en norsk side, men finner bare engelske.
Er utrolig glad for at falsk alarm var falsk alarm!!!

Anniken sa...

Oh no, det var en lei nyhet! Gruppa på facebook er engelsk, så vidt jeg vet finnes det ingen tilsvarende grupper på norsk. Sender deg en mail, jeg, så kan vi prates mer der.

Anonym sa...

Jøss, det er litt av en berg og dal-bane du må være med på! Jeg har tenkt på deg og håpet at du var opptatt med å nyte bedre dage, men skjønner nå at det ikke var så enkelt. Uansett flott at ting tross alt ser bra ut nå. Ønsker deg fine førjulsdager!

MeG

Anniken sa...

Ja, det kjennes litt som en never ending story det her. Men for øyeblikket velger jeg å tro at ting er ok, så inntil videre tar jeg det med ro. God jul:)

Anonym sa...

Nå er jeg ingen lege, men dette høres jo lovende ut, Anniken! Har fulgt deg lenge og synes du viser en helt umenneskelig styrke. Det betyr kanskje ikke all verden, men jeg tenker mye på deg og håper virkelig at du vil få en god jul! Du har så langt klart å vise positivitet i det mørkeste mørke og sett lys der ingen andre ville sett en damn shit. Det må du bare fortsette med; ikke la noe ødelegge den fantastiske innstillingen din! Gledelig jul til dere! Måtte denne tiden bli HERLIG!!

Anniken sa...

Tusen takk for mange fine ord:) De har varmet godt i jula.

Legg inn en kommentar