torsdag 6. februar 2014

Ung Flyt

Jeg var på hyttetur i helga, og da ble jeg spurt om jeg fremdeles trodde jeg kunne finne veien tilbake igjen til det gamle livet mitt. Svaret på det er et stort og tydelig "nei". Det kjennes komplett umulig. Kreften har snudd opp ned på alt. Jeg vil aldri få tilbake det gamle energinivået mitt; når jeg går tilbake til studiene, må jeg studere på deltid; jeg får en enorm utfordring når jeg skal søke jobb med et stort hull i CV'en min; det vil bli vanskelig, og kanskje umulig, å få barn; jeg må leve med diverse senvirkninger, vondter og plager resten av livet; all behandlingen har ført til at jeg alltid vil ha stor risiko for både ny kreft og annen sykdom. Med andre ord: Det finnes ingen vei tilbake igjen til bekymringsløse og naive 23-årige meg.

Vet dere hva? Dersom en magisk ånd hadde gitt meg ett ønske, ville jeg faktisk ikke valgt å gå tilbake til å være henne. All livserfaringen jeg har fått gjennom de siste årene har gjort meg mer selvsikker, reflektert og modigere. Jeg står mye stødigere i meg selv nå enn jeg gjorde da jeg var "ung og dum". Det er en deilig erkjennelse. Men det betyr ikke at livet etter kreften er lett. Det er faktisk ganske vanskelig. Ting som folk flest tar for gitt, må jeg bruke mye planlegging, disiplin og viljestyrke på å gjennomføre. Livet etter kreft er slitsomt.

Jeg er ikke den eneste som sliter med livet etter kreften. Jeg kjenner flere som under behandling tenkte: "Når jeg blir ferdigbehandlet, skal jeg…..". Men de store drømmene ble aldri noe av. For etter behandling, ventet rehabilitering. Og for mange varer den fasen i måneder og år - kanskje resten av livet. Noen må innse at man aldri blir helt som før. Men hvis man aldri blir som før, hvem blir man da? Hvordan går man videre i livet fra et helt nytt og ukjent utgangspunkt?

Les gjerne om MarenSofie sine tanker om livet etter hennes runder med leukemi.

Dere som følger meg på facebook vet at jeg den siste tiden har sittet i ei prosjektgruppe for et samarbeid mellom Blodkreftforeningen og Lymfekreftforeningen. I dag åpnes påmeldingen til Ung Flyt, som er et mestringsprosjekt for unge blod- og lymfekreftrammede. Ung Flyt skal gjennom tre helgesamlinger hjelpe deltakerne med å finne mestringsstrategier for et god flyt i hverdagen og et godt liv etter kreftdiagnosen. Hver helg vil ta for seg ett av følgende temaer som unge kreftoverlevere ofte sliter med:

  • Senskader og ettervirkninger av kreftbehandling
  • Hvordan møte studier og arbeidsliv etter en kreftdiagnose
  • Selvfølelse, enslighet, samliv og seksualitet etter kreft

For mer informasjon, sjekk ut ungflyt.no. Håper dere som leser dette og er i målgruppen melder dere på. Eller kanskje dere kjenner noen som ville hatt utbytte av et slikt prosjekt? Spre ordet!



4 kommentarer:

Ellen Svetlana Grønlund sa...

Du er sterk <3 stå på videre

Anniken sa...

Takk for fine ord:)

Marte sa...

Skulle så gjerne vært med, men datoene passet ikke denne gangen. Kjenner jeg blir litt lei meg for det, når jeg ser at du er en del av prosjektet! Du har vært og er en stor inspirasjon for meg gjennom sykdom og behandling. Lykke til med gjennomføringen, jeg er sikker på at dette blir veldig bra.

Anniken sa...

Det er veldig hyggelig å høre at bloggen min har vært til nytte for deg under sykdommen. Leit at datoene ikke passer, men jeg vet prosjektgruppa skal søke om nye midler til å gjennomføre Ung Flyt til neste år også, så vi får håpe det klaffer bedre da:)

Legg inn en kommentar